Підбірка ігор та вправ №2
Розуміння основних правил поведінки в Інтернеті – те, що може посилити безпечне перебування дитини в мережі. Для того, щоб зрозуміти, чи дитина 6-8 років знає ці правила, пропонуємо виконати спільно з нею нашу вправу.
Питання-відповіді “Інтернет”
Хід вправи:
Зачитайте запитання, після чого дайте дитині час на роздуми і озвучення своєї відповіді. Після обговорення питання переходьте до наступного. Якщо дитина неправильно відповідає або довго думає над відповідями, допоможіть їй.
Запитання:
- Чи можна зробити так, щоб в особисті повідомлення не писали незнайомі люди?
- Коли варто вказувати свою геолокацію (дозволяти додаткам використовувати геолокацію)?
- З ким можна ділитися логіном та паролем від особистої сторінки?
- Кого можна додавати в друзі в соціальних мережах, чатах онлайн-ігор, тощо?
- Які фото не можна надсилати друзям?
Відповіді:
- Так. В налаштуваннях особистої сторінки можна зробити «Приватний профіль», внаслідок чого інформацію та матеріали, які розміщено на сторінці зможуть переглядати лише «друзі» та писати в особисті повідомлення зможе лише той, кому надано дозвіл.
- Бажано ніде не вказувати свою геолокацію, адже на сьогодні дуже багато злочинців користуються цим. Якщо це необхідно для функціонування додатку, варто не дозволяти використовувати геолокацію завжди, а лише під час користування.
- Такі речі варто не розголошувати іншим людям. Задля безпеки свій логін та пароль варто розповідати батькам, але за умови, що це відбудеться наживо, а не за допомогою Інтернету. Також не варто зберігати логін та пароль безпосередньо на гаджетах.
- В соціальних мережах та інших платформах для спілкування варто додавати в друзі лише тих людей, кого ми знаємо в реальному житті.
- Надіславши щось в Інтернеті ми автоматично перестаємо володіти цією інформацією, адже ми не знаємо, що наш співрозмовник буде далі робити з тією інформацією, яку ми надіслали – він може її десь опублікувати, розіслати, тощо. Тому перед тим, як щось комусь надіслати, скористайтеся Тестом Білборда: уявіть, що все, що хочеться написати або надіслати, висить на великому білборді перед школою, який бачать усі. Якщо це засмучує, тоді не варто надсилати такі матеріали.
Тест Білборда
Про що слід повідомляти в Інтернеті і яку інформацію про себе можна розповсюджувати? Відповісти на це питання допоможе Тест Білборда для дітей віком 9-12 років.

Хід вправи:
Підготуйте по 3 стікери трьох різних кольорів, засоби для запису (олівець чи ручку) та місце для розміщення стікерів (це може бути стіна, дверцята шафи, тощо). Запропонуйте дитині взяти ручку чи олівець та роздайте стікери.
По черзі диктуйте завдання, що слід написати на стікерах, після того, як дитина записала свою відповідь.
- На перших трьох стікерах – написати свої особливості, якими він чи вона дуже пишається (це може бути риса характеру, колір волосся, тощо – що завгодно);
- На наступних трьох стікерах – свої перемоги в житті (наприклад, те, що навчився чи навчилась плавати, прочитав чи прочитала велику книгу, тощо);
- А на останніх трьох – свої секрети (варто наголосити, що якщо дитина не хоче, то секрет можна не записувати, а позначити будь-яким умовним знаком: намалювати сердечко, сніжинку, пташку, тощо).
Після того, як дитина заповнила стікери, запропонуйте на ліву частину стіни повісити ті, на яких записала свої особливості та озвучити їх. Після цього запропонуйте на праву сторону стіни прикріпити стікери, на яких зазначені перемоги та також озвучити їх. Після того, як пустою залишилась лише середня частина стіни, запропонуйте уявити, що ця стіна – це білборд, який висить біля навчального закладу і все, що на неї зараз повісити, буде бачити вся школа.
Запитайте, чи хоче дитина прикріпити на цей білборд стікери, на яких написала свій секрет. Переважно, діти не хочуть вішати ці стікери і потрібно пояснити, що це добре і вони не повинні цього робити. Якщо дитина хоче озвучити секрети, то обговоріть з нею те, що приватна інформація може бути відома тільки вузькому колу людей, наприклад, батькам чи родичам дитини.
Тест Білборда заключається в тому, щоб дитина уявила, що все, що вона хоче написати або надіслати, висить на великому білборді перед школою, який бачать усі. Якщо дитина не хоче, аби будь-хто міг це побачити, тоді не варто публікувати такі матеріали чи навіть надсилати в особисті повідомлення.
Вправа “Безпека онлайн”
Як дитина може убезпечити себе, перебуваючи в мережі? Наша вправа для підлітків 13-16 років допоможе отримати первинні навички, як створювати безпечний Інтернет для себе.

Хід вправи:
Обговоріть з дитиною нижче наведені питання.
- Чим важливо для тебе інтернет-спілкування?
- Що дозволяє відчувати себе в безпеці, перебуваючи в мережі?
- Як можна зрозуміти, що скоріше за все спілкуєшся з шахраєм, мета якого — отримати інтимні фото?
- Як можна убезпечити себе від онлайн-грумінгу?
- Що можна зробити, якщо хтось потрапив(ла) в ситуацію погроз в Інтернеті щодо вимагання та розповсюдження інтимних фото
- Що я можу зробити, якщо дізнаюся, що хтось розповсюджує мої інтимні фото або фото моїх друзів чи однокласників?
Відповіді:
1. Дитина дає свою відповідь.
2. Спілкуючись в соціальних мережах, підліток перебуває в так званій «ілюзії спальні». Перебуваючи фізично у безпеці, ми готові на більш ризиковані та відверті дії. Коли не дивишся своєму співрозмовнику очі-в-очі може бути легше розповісти чи сказати йому те, що б не наважився сказати наживо.
3. Про це можуть свідчити:
- прохання перейти у більш секретний формат спілкування: через додаток у телефоні замість соціальних мереж;
- дуже швидкий розвиток відносин — приділяє неочікувано багато уваги; перехід до розмов про секс після нетривалого знайомства;
- надсилання своїх інтимних фото чи прохання надіслати свої такі фото;
- обурення відмовою надсилати свої такі фото. Якщо людина щира у своєму ставленні до іншої, то вона не буде змушувати робити те, чого людина не хоче;
- прохання тримати спілкування в секреті;
- людина пропонує онлайн дзвінок, але каже, що у неї зламана чи відсутня камера.
4. Спілкування з незнайомцями в Інтернеті може завжди нести небезпеку, тому краще спілкуватися зі знайомими у реальному житті людьми. Також можна закрити від незнайомців свою сторінку у соціальних мережах та список друзів. Перевіряйте все, що надсилаєте знайомим та незнайомим людям, все, що публікуєте в Інтернеті, за допомогою Тесту Білборда: «Чи готовий(а) я побачити цю інформацію/фото на білборді або стінах біля входу в мою школу?»
5. У випадку Інтернет-погроз слід припинити листування, не надсилати фото чи гроші і тим більше не зустрічатися зі злочинцем у реальному житті, зробити скрін всього листування, звернутися до довіреного дорослого (рідних, вчителя, шкільного психолога або соціального педагога у школі) та звернутися разом у поліцію.
Якщо потрібна допомога, але важко розповісти дорослим, то звернутися на дитячу гарячу лінію 116 111, яка працює за таким графіком пн-пт, 12:00 – 16:00.
6. Якщо дізналися, що ваші приватні зображення хтось поширює в Інтернеті, потрібно негайно зробити скрін тих сторінок, де розміщені світлини. Потім потрібно звернутися до дорослого, якому ви довіряєте, це може бути старший брат/ сестра, батьки, вчитель, психолог в закладі освіти або будь-яка інша доросла людина. Звернутися разом до служби підтримки відповідної соціальної мережі з проханням видалити ці матеріали. Зв’язатися з батьками дитини, яка розповсюджує ці зображення, із проханням зупинити поширення фото та видалити їх зі всіх пристроїв.
Також можна звернутись на інтернет-портал повідомлень про матеріали, що зображують сексуальне насильство над дітьми: https://stop-sexting.in.ua/send/
Якщо ситуація вирішується важко, то звертайтеся до поліції/ кіберполіції/ дитячої поліції.