Ігри та вправи для дітей та дорослих #3: безпечне спілкування в Інтернеті

Підбірка ігор та вправ №3

Гра «Що можна робити в Інтернеті?»

В умовах карантину наші діти більше часу проводять в Інтернеті, ніж раніше. І для того, щоб їм нагадати основні правила комунікації та безпечного перебування “онлайн”, пропонуємо разом з ними пограти в гру «Що можна робити в Інтернеті?». Така вправа підходить для дітей віком 6-8 років.

Поясніть дитині, що зараз ви будете озвучувати запитання і якщо Ваша донька чи син вважає, що відповідь «так», то переходить до вікна, а якщо вважає, що відповідь «ні» – переходить до дверей.

Дайте дитині 10 секунд на обдумування питання. Якщо донька чи син вагається на рахунок відповіді, то допоможіть, наприклад, наводячи ситуації з вправ минулих тижнів. Далі переходьте до наступного питання.

Запитання:

  1. Чи можна вчитися за допомогою Інтернету? (так)
  2. Чи можна дивитися фільми/відео в Інтернеті?(так)
  3. Чи можемо ми спілкуватися онлайн? (так)
  4. Чи варто спілкуватися з незнайомими людьми в онлайн-чатах? (ні)
  5. Чи можна ділитися приватною інформацією в Інтернеті? (ні)
  6. Чи можна зустрічатися з Інтернет-друзями? (ні)
  7. Чи можна казати комусь онлайн свою домашню адресу? (ні)
  8. Чи можемо ми розказувати батькам про те, що побачили в Інтернеті? (так)
  9. Чи можна самостійно вирішувати проблеми, з якими ми зіткнулись в Інтернеті? (ні)

Гра «like/ dislike»

Ми знаємо як важливо батькам знати, що їхня дитина в безпеці. Для цього пропонуємо вам нагадати основні правила безпечної поведінки в Інтернеті дітям 9-12 років ненав’язливо – за допомогою гри «like/ dislike».

Правила гри такі:
прочитайте твердження, а дитина має показати like (великий палець вгору), якщо погоджується з озвученим твердженням, або dislike (великий палець вниз), якщо не погоджується.

Дайте дитині 10 секунд, щоб обдумати відповідь. Якщо їй чи йому важко відповісти, то допоможіть. Потім переходьте до наступного питання.

  1. Чи можна використовувати Інтернет для спілкування? (like)
  2. Чи можна писати друзям про те, як твої справи? (like)
  3. Чи можна зазначати на своїй сторінці геолокацію (місце перебування)? (dislike)
  4. Чи можна писати комусь у приватні повідомлення, де ти живеш? (dislike)
  5. Перед тим, як надсилати комусь певне повідомлення (в тому числі фото), потрібно уявити, що воно розміщене на великому білборді біля школи? (like)
  6. Чи правда, що додавати в друзі можна лише того, кого знаєш офлайн? (like)
  7. Чи правда, що краще мати “закритий” акаунт? (like)
  8. Чи можна спілкуватись з незнайомцями в Інтернеті? (dislike)
  9. Чи правда, що користуватися соціальними мережами можна з 13 років? (like)
  10. Чи можна самостійно вирішувати проблеми, з якими ми зіткнулись в Інтернеті? (dislike)

Перегляд та обговорення відеоматеріалів

Спілкування з однолітками в Інтернеті має свої ризики, про які варто не забувати, адже не всім даним в мережі можна довіряти. Ми підготували для вас відео та уточнюючі питання, які допоможуть обговорити з підлітком 13-16 років питання безпечного спілкування в Інтернеті.

Рекомендоване відео: Online сексуальне насильство над дітьми в Інтернеті” (канал YouTube “Stop Sexting Ukraine”). Після перегляду пропонуємо обговорити матеріал з підлітком за допомогою таких питань:

  1. Які твої враження, думки після перегляду?
  2. Як вважаєш, чи відбуваються такі злочини в Україні? 
  3. Чому ці дівчина або хлопець повірили в щирість нових «друзів» та надіслали свої світлини?
  4. Як гадаєш, чому саме тема кохання обрана злочинцями для грумінгу? 
  5. Як оцінюєш вчинок дівчини (хлопця): він усвідомлений чи зумовлений миттєвими почуттями, емоціями? 
  6. Що могли вони зробити, щоб не потрапити в таку ситуацію? 
  7. Що робити, якщо вже потрапив в таку ситуацію?

Уточнення:

  1. Так, такі злочини стаються і в Україні, наприклад, в жовтні 2019 відбулось зґвалтування двох підлітків після знайомства в Instagram. Тому слід бути особливо обережною/обережним при спілкуванні з незнайомцями в Інтернеті. 
  2. Злочинець намагається краще пізнати особистість та її слабкості. Лагідне спілкування притупляє пильність, створює ілюзію «рідної душі», близької людини, яка розуміє краще за всіх, тож їй можна довіряти повністю. 
  3. Щоб не потрапити в такі ситуації слід мати “закритий” профіль, не додавати в друзі та не спілкуватись в соціальних мережах з тими, кого не знаєш в житті. Також, використовуй правило білборду – уяви те, що ти хочеш опублікувати чи надіслати, на білборді поруч із твоєю школою. Якщо це викликає негативні емоції, то значить цей матеріал не підходить для надсилання чи публікації.
  4. Якщо така ситуація вже трапилась, то слід звернутися за допомогою до батьків чи осіб, які їх замінюють, вчителів чи соціального педагога, служби підтримки сайту чи соц. мережі, якщо фото чи відео було опубліковано іншою особою, поліції чи Гарячої лінії Ла Страда 116 111 (з понеділка по п’ятницю з 12 до 16), порталу з видалення зображень на сайті https://stop-sexting.in.ua/send/.