Підбірка ігор та вправ №1
Як впевнитись, що дитина знає правила безпечного спілкування в Інтернеті? І яким чином надати їй додаткову інформацію, щоб це було без примусу?
Підготували для вас вправи для дітей шкільного віку, які можна виконати вдома та обговорити з дитиною отриманий результат:

Вправа для молодших школярів: гра “Врятувати Гуглика”
Хід вправи:
Зачитайте дитині проблему, з якою зіткнувся Гуглик і рішення, яке він прийняв для розв’язання цієї проблеми. Якщо дитина згодна – то показує лайк (великий палець вгору), якщо ні – то дизлайк (великий палець донизу).
Поступово переходьте до кожної ситуації по черзі, даючи дитині 20-30 секунд подумати. Якщо дитина неправильно відповідає або довго думає над відповідями, допоможіть їй.
Ситуації:
- «Гуглик спілкується в чаті і його онлайн-знайомий просить поділитися з ним домашньою адресою. Гуглик довго вагався, але все ж написав йому точну адресу, де проживає. Як вважаєш, чи правильно вчинив Гуглик?»
- «Під час перегляду мультфільму, відео раптово перервалось і на екрані з’явилось зображення частково оголених людей. Гуглик перелякався і розповів про це батькам. Як вважаєш, чи правильно він вчинив?»
- «Онлайн-друг просить Гуглика скинути фото з ванної. Наш герой довго вагався, але вирішив не надсилати таку фотографію. Чи правильно він вчинив?»
- «До Гуглика в друзі додається новий користувач. Зайшовши на його сторінку, наш герой помітив, що в цього користувача немає жодних фотографій, а в описі профілю написано декілька слів незнайомою мовою. Гуглик відхилив запит, але після цього відчував себе кепсько, адже думав, що ця людина просто хотіла дружити. Чи правильно зробив Гуглик, що не прийняв запит у друзі?»
- “Інтернет-знайомий Гуглика, з яким вони познайомились в онлайн-грі, пропонує йому зустрітися в реальному житті, при цьому він наполягає, щоб Гуглик не розповідав про цю зустріч батькам. Гуглик послухався друга і пішов на цю зустріч таємно. Чи правильно він вчинив?»
Відповіді до вправи «Врятувати Гуглика»
1 Дизлайк. Домашня адреса входить до приватної інформації, якою не варто ділитися в Інтернеті, а особливо в чатах з людьми, яких ми не знаємо в реальному житті.
2 Лайк. В Інтернеті, як і в реальному житті, слід повідомляти батькам або іншим дорослим про те, що з нами трапляється, особливо якщо нас щось налякало/засмутило, тощо.
3 Лайк. Надсилати фотографії з ванної або частково оголені – небезпечно, адже їх неможливо буде видалити в іншої людини і ніколи не знаєш, куди вони можуть потрапити далі, – твоїм знайомим чи однокласникам, а може і стороннім людям. Також сторінку онлайн-друга може бути зламано і від його імені може писати злочинець.
4 Лайк. Перед тим, як додавати в друзі людину, слід ознайомитися з її профілем. Якщо там є щось таке, що вам не подобається або здається підозрілим – додавати цю людину в друзі не варто. Це нормально – відхиляти заявки тих людей,з якими ви не маєте бажання спілкуватися.
5 Дизлайк. Інтернет-друзі повинні залишатися інтернет-друзями, а гуляти варто тільки з тими друзями, яких ми знаємо в реальному житті. Окрім того, слід пам’ятати, що про те, що трапляється з нами в Інтернеті – слід повідомляти батькам.

Вправа перепідлітковий вік: гра “Мої онлайн друзі”
Хід вправи:
Запропонуйте дитині подумати про одного свого інтернет-друга, з яким спілкується онлайн в соціальних мережах або в ігровому чаті і на аркуші паперу написати декілька фактів про нього та про їхнє спілкування.
Дайте дитині деякий час на виконання цього завдання. Після того, як дитина закінчить, запропонуйте розповісти про свого друга та додатково дати відповідь на такі запитання:
- Скільки років твоєму другу?
- Як він виглядає?
- Якого кольору у нього очі?
- Який у нього зріст?
- Як він\вона сміється?
- Де він проживає?
- Як добре навчається в школі?
- Як одягається?
- Як до нього ставляться твої батьки?
Переважно, діти не знають відповідь на ці питання, тому варто наголосити на тому, що якщо ми не знаємо про цих людей те, що могли б знати про реальних друзів, то це означає, що вони все ще залишаються для нас незнайомцями, і те, що незнайомець онлайн розповідає про себе, може бути брехнею, яку ми не можемо перевірити, а фото та відео, які вони скидають, можуть бути несправжніми.

Вправа підлітковий вік: обговорення щодо безпечного спілкування в Інтернеті
Хід вправи:
Обговоріть з дитиною нижче наведені твердження.
Як він чи вона думає – це правда чи ні:
1 – Якщо я надсилаю світлини через закодовані канали в месенджерах або роблю онлайн трансляцію/ дзвінок в скайпі, то можу бути впевненим(ою), що ці матеріали неможливо записати та переслати ще комусь.
2 – Надсилати свої інтимні фото небезпечно лише тоді, якщо я не знаю людину в реальному житті. Якщо наші відносини тривають кілька місяців в реальному житті, то я можу без вагань надсилати коханій людині будь-які свої фото.
Відповіді:
1- Технології розвиваються дуже швидко, тому з’являються нові шляхи копіювання матеріалів. Важливо пам’ятати, що отримувач може записати навіть вашу онлайн трансляцію, а також показувати вам неправдиве відео, видаючи його за свій (випадковий) дзвінок у скайпі чи іншій мережі.
2- Обмін власними фото/відео/текстовими матеріалами інтимного характеру із застосуванням сучасних засобів зв’язку: мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж називається секстингом. Виготовлення та розповсюдження таких зображень неповнолітніми протизаконно. Крім того, є інші небезпеки: кохана людина може на вас образитися та викласти ці фото в соціальні мережі будь-якої миті; вашу сторінку можуть зламати та побачити ці фото; кохана людина може показати ваші світлини своєму другові або втратити свій телефон і ваші фото опиняться в Інтернеті.